projekty:zena_novej_doby
Next revision | Previous revision | ||
projekty:zena_novej_doby [2019/03/26 15:51] – created annagruskova | projekty:zena_novej_doby [2025/08/29 15:06] (current) – external edit 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ŽENA NOVEJ DOBY | + | ==== ŽENA NOVEJ DOBY. Návrat Alžbety Gwerkovej-Göllnerovej do Banskej Štiavnice |
- | Návrat Alžbety Gwerkovej-Göllnerovej do Banskej Štiavnice | + | |
- | Banská Štiavnica, Galéria PARTER BSC na ulici Gwerkovej-Göllnerovej 6 | + | {{: |
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Banská Štiavnica, Galéria PARTER BSC na ulici Gwerkovej-Göllnerovej 6, | ||
17.5.-30.6.2019 | 17.5.-30.6.2019 | ||
+ | |||
„Som presvedčená, | „Som presvedčená, | ||
+ | |||
Dr. Alžbeta Gwerková-Göllnerová (1905-1944) prišla koncom tridsiatych rokov minulého storočia do Banskej Štiavnice ako manželka známeho maliara Edmunda Gwerka. Už tento fakt vzbudzoval veľký záujem. Aká je tá, ktorú si majster po mnohých ľúbostných vzťahoch konečne vyvolil? Nepodobala sa miestnym kráskam a jej názory na úlohu ženy v spoločnosti boli v rozpore so silnejúcou klérofašistickou orientáciou slovenských politických elít. Po štúdiu na Karlovej univerzite v Prahe a stáži na parížskej Sorbonne opustila doktorka Gwerková sľubne sa rozbehajúcu kariéru na Komenského univerzite v Bratislave a začala učiť na banskoštiavnickom Gymnáziu Andreja Kmeťa. Vzbudzovala nadšenie svojich študentov a študentiek a nenávisť niektorých prorežimných kolegov. Po vypuknutí Slovenského národného povstania na jeseň roku 1944 sa angažovala v miestnom antifašistickom odboji. Zatkli ju a skončila v masovom hrobe v Kremničke. | Dr. Alžbeta Gwerková-Göllnerová (1905-1944) prišla koncom tridsiatych rokov minulého storočia do Banskej Štiavnice ako manželka známeho maliara Edmunda Gwerka. Už tento fakt vzbudzoval veľký záujem. Aká je tá, ktorú si majster po mnohých ľúbostných vzťahoch konečne vyvolil? Nepodobala sa miestnym kráskam a jej názory na úlohu ženy v spoločnosti boli v rozpore so silnejúcou klérofašistickou orientáciou slovenských politických elít. Po štúdiu na Karlovej univerzite v Prahe a stáži na parížskej Sorbonne opustila doktorka Gwerková sľubne sa rozbehajúcu kariéru na Komenského univerzite v Bratislave a začala učiť na banskoštiavnickom Gymnáziu Andreja Kmeťa. Vzbudzovala nadšenie svojich študentov a študentiek a nenávisť niektorých prorežimných kolegov. Po vypuknutí Slovenského národného povstania na jeseň roku 1944 sa angažovala v miestnom antifašistickom odboji. Zatkli ju a skončila v masovom hrobe v Kremničke. | ||
- | Výstava vychádza z nových archívnych výskumov a rozhovorov s pamätníkmi. Ponúka prvé obsiahlejšie stretnutie | + | Výstava vychádza z nových archívnych výskumov a rozhovorov s pamätníkmi. Ponúka prvé obsiahlejšie stretnutie |
- | Autorský a realizačný tím | ||
+ | ==== Autorský a realizačný tím ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Námet a koncepcia: Anna Grusková | ||
+ | Kurátorky: Anna Grusková, Iveta Chovanová | ||
+ | Odborná spolupráca: | ||
+ | Výtvarné riešenie a realizácia: | ||
Produkcia: Reminiscencie | Produkcia: Reminiscencie | ||
- | Námet a koncepcia: Mgr. Anna Grusková, PhD | ||
- | Kurátorky: Mgr. Anna Grusková, PhD., Ing. arch. Iveta Chovanová | ||
- | Odborná spolupráca: | ||
- | Výtvarné riešenie a realizácia: | ||
- | Sprievodné podujatia | + | ==== Sprievodné podujatia |
- lektorské sprievody kurátoriek podľa dohody (termíny nájdete na FB stránke výstavy) | - lektorské sprievody kurátoriek podľa dohody (termíny nájdete na FB stránke výstavy) | ||
Line 25: | Line 32: | ||
- | Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia | + | |
Partneri výstavy: | Partneri výstavy: | ||
BANSKÁ ST A NICA CONTEMPORARY | BANSKÁ ST A NICA CONTEMPORARY | ||
Slovenské banské múzeum | Slovenské banské múzeum | ||
+ | Almázia Mesto kultúry Banská Štiavnica | ||
+ | |||
+ | Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia | ||
+ | |||
+ | Viac informácií: | ||
projekty/zena_novej_doby.1553615499.txt.gz · Last modified: (external edit)